Tunel kroz Biokovo


Prikaži TUNEL SV.ILIJA KROZ BIOKOVO na većoj karti
Objavljeno 19.07.2013.
Preneseno: Slobodna Dalmacija-Split

Najsigurniji hrvatski tunel

"Sv. Iliju" čuvaju 95 kamera i 22 vatrogasca

Tunel “Sveti Ilija” kroz Biokovo, dug 4249 metara, izvrsno je građevinsko i prometno rješenje u povezivanju Zabiokovlja s Makarskim primorjem, a opremljen je najsuvremenijim uređajima. Zaključili su to stručnjaci okupljeni oko Udruge inženjera prometa AMAC FSC − Ogranak Split nakon posjeta tunelu.

Sigurnost tunela jamči vrhunska oprema, ali i ljudi koji se tijekom 24 sata brinu o svakom detalju. U Centru za upravljanje i nadzor prometa su Tiho Burazin, voditelj održavanja tunela, operateri Mario Jonjić i Joško Laušić, te Josip Mostovac, voditelj grupe za nadzor i upravljanje prometom u HAC ONC-u. Burazin je iznio podatke koji potvrđuju da je tunel već opravdao svoju izgradnju.

− Od otvaranja 8. srpnja, kroz tunel “Sveti Ilija” do sada je prošlo više od 40.000 vozila, a najprometnija je bila zadnja subota, kad je prošlo 9200 vozila.

Ne mislite na svoja vozila!

Tunel je opremljen s čak 90 fiksnih i pet rotirajućih kamera, koje prikazuju situacije na 16 monitora.

− Nakon što naši operateri preko kamera uoče moguću incidentnu situaciju, tunel se odmah zatvara, hitno izlaze vatrogasci i ophodari, a putnici moraju napustiti tunel u četiri minute − kaže Lazo Mandić iz Sektora održavanja HAC ONC-a.

Uvijek treba upozoriti ljude, kaže Mandić, da u slučaju bilo kakve incidentne situacije, požara ili sudara, ne misle na automobil, nego da krenu prema izlazu do servisne cijevi.

Sve ovo stručnjaci iz Udruge prometnih inženjera imali su prilike vidjeti prolazeći kroz servisnu ili evakuacijsku cijev. Njezina opremljenost i rasvjeta najbolje dokazuju da je riječ o najsigurnijem izlazu. Iz tunela do servisne cijevi vodi 17 prolaza za pješake i vozila.

Inače, stalno dežuraju 22 vatrogasca u smjenama. Važan su dio opreme detektori za dim, a uz to su postavljena čak 22 ventilatora snage 26 kilovata. Osim toga, u glavnoj su tunelskoj cijevi ugibališta za vozila u kvaru, vatrogasni aparati, natpisi za izlaz u slučaju opasnosti...

Treperavi znak

Na ograničenje brzine upozorava svjetleći znak 80, koji u slučaju prekoračenja brzine odmah zatreperi. Jozo Šitum, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa, zato još jednom podsjeća na prometna pravila.

− Vozači moraju poštovati ograničenje brzine, a posebno moraju voditi računa o sigurnosnom razmaku između vozila, trebaju znati da je zabranjena vožnja unatrag, pretjecanje, zaustavljanje i parkiranje, kao i polukružno okretanje − napominje Šitum. Što o tunelu kaže prometna struka, govori Slavko Šerić, predsjednik Udruge prometnih inženjera.

− Tunel “Sveti Ilija” četvrti je tunel po dužini u Hrvatskoj, a dosadašnja udaljenost od Zagvozda do Baške Vode smanjuje se s 35 na 12 kilometara. Ovaj je projekt već opravdao ulogu, a njegova vrijednost tek se treba valorizirati − govori Šerić. Jedan od oduševljenih je i stručnjak za tunele Ivan Vulić, odnedavno umirovljeni inženjer građevine.

− Radio sam na 13 tunela, ali mogu reći da je ovaj objekt doista impresivan. Zadovoljan sam, no i dalje pitam kad će se na sličan pametan način riješiti i prometna povezanost Splita. Kad će se završiti brza cesta Solin − Klis i obilaznica Trogir − Omiš? − kaže Vulić.

Dok se čeka na to, kroz Biokovo će i dalje dnevno prolaziti tisuće automobila, a bilo bi lijepo kad bi prije čvora sa sjeverne i južne strane stajao i natpis za tunel. Tada bi bilo jasnije da se do Imotskoga ili Zagvozda kroz tunel “Sveti Ilija” može znatno brže, a − kako smo se uvjerili − i puno sigurnije.

PIŠE OJDANA KOHAREVIĆ

Prosvjed protiv tunelarine pretvorio se u prosvjed protiv Vlade Rastovac- Zagvozd 10.7.2013.  

Približno tisuću prosvjednika okupilo se u utorak ispred tunela Sv. Ilija kroz Biokovo kako bi iskazali nezadovoljstvo zbog naplate prolaska kroz tunel, no, prosvjed protiv tunelarine pretvorio se u prosvjed protiv Vlade Zorana Milanovića. U svojim su govorima, župan Zlatko Ževrnja i načelnici općina Imotske krajine i Makarskog primorja, bili pomirljivi, pozivali su Vladu na razgovor i mirno traženje rješenja, a "najžešći" je bio don Jakov Cikojević, župnik iz Zagvozda, koji je blagoslivljajući tunel otvoreno pozvao na rušenje Vlade.

- Tunel je otvoren, nitko za to nije znao, što to znači? Da imamo protuhrvatsku Vladu koja je poniknula na korijenima prokletog komunizma. Milanović, Josipović, Jovanović, Mesić, cijela bagra komunistička, oni se od svog hrvatskog naroda skrivaju u mišje rupe, nije ih bilo na Jazovki, ni na Bleiburgu. Imoćani su kroz svoju povijest do u naše dane znali tko su i što su. Hrvati i katolici! Na sljedećim izborima, ako ne i prije, srušimo ovu Vladu i takozvanog predsjednika. Nisu dostojni biti zastupnicima hrvatskog naroda -zagrmio je don Jakov Cikojević i pozvao svetog Iliju i Isusa da zaštite putnike kroz tunel i poželio im da prolaze sretno i sigurno.

- I džabe! - dobacili su iz publike.

Zlatko Ževrnja istaknuo je kako je tunel Sv. Ilija jedini primjer u Hrvatskoj gdje se naplaćuje pristup autocesti. - Desetak milijuna kuna potrebnih za održavanje višestruko bi se vratile razvojem gospodarstva u Imotskoj krajini. Zona u Dugopolju nikada ne bi došla ovdje gdje je danas, nikada ne bi tamo radilo 3000 ljudi, da se naplaćivala brza cesta Solin - Klis. Ovaj je projekt generator razvoja, a naplatom tunelarine slabi se demografski razvoj i pada socijalni standard. Mora se naći neko rješenje da se domaćem stanovništvu prolaz kroz tunel ne naplaćuje, a turistima se može naplaćivati - kazao je Ževrnja i poručio kako će nastaviti s mirnim prosvjedima sve dok se ne nađe neko zadovoljavajuće rješenje. - Nismo došli rušiti Vladu, niti blokirati tunel. Namjera nam je upozoriti predsjednike Vlade i Hrvatske da promisle o ovome jer cijena nema nikakvog smisla. Minutom šutnje upozorimo Vladu što će se događati, jer je narod koji šuti najopasniji - poručio je Joško Roščić, načelnik Baške Vode. Imotski gradonačelnik, Ante Đuzel, rekao je kako se osjeća kao građanin drugog reda, a sve što traži je ravnopravan status s ostalim građanima Hrvatske. - I da je druga strana na vlasti, isto bi govorio. Ovo nije dobro za razvoj gospodarske zone gdje bi posao trebalo naći 500 ljudi. Ovo nije dobro ni za Imotsku krajinu, ni za Makarsko primorje - rekao je Đuzel. Načelnik Runovića Josip Lešina istaknuo je kako tunel ne bi trebao biti sjeme razdora već spojnica te da će se svim legitimnim sredstvima nastaviti boriti da ostvarimo svoj cilj i prosperitet.

 

 

INES BRAJEVIĆ / Dalmacija news Foto: Ivo Ravlić / CROPIX

_________________________________________________ 

 

 Svečano otvoren tunel Sveti Ilija

Datum Srpanj 8, 2013

Prilog : Radio Imotskog

Otvoren je tunel sveti Ilija kroz Biokovo. Nakon devet godina otkako je ispaljena prva mina konačno u ponedjeljak 8. srpnja 2013. godine Zabiokovlje, Imotski i Imotska krajina su na domak moru. Za samo pet minuta iz Zagvozda, petnaestak iz Imotskog ugleda se plavi Jadran kod Baškoga Polja. Ispunio se tako san generacija i generacija.
Točno u  13, 45 minuta glavni inženjer Hrvatskih autocesta Dario Leko donio je uporabnu dozvolu za tunel koju je cijelo jutro u ponedjeljak, a nakon detaljne provjere prave hrpe dokumenata svih mogućih inspekcija, napisao voditelj ureda za urbanizam i građevinarstvo u Imotskom  Ivo Ždero.

Država je za izgradnju ovog toliko čekanog i vrlo važnog objekta  utrošila više od 500 milijuna kuna bez PDV – a, te su stanovnici Imotske krajine i Makarskog primorja očekivali i primjereno otvaranje, pogotovo kada se zna da su spektakularna otvaranja organizirana za građevinske objekte koji nisu ni 1% važnosti i vrijednosti tunela sveti Ilija.  Ronald Radojević predstojnik ureda predsjednik uprave HAC-a Davora Mihovilića je tim povodom izjavio.
-U današnje vrijeme nije primjerno trošiti na svečanosti,bitno je da smo tunel otvorili i da je u funkciji.Maksimalno smo snizili cijenu tunelarine  i ona će ostati onakva kakva je usuglašena i s resornim ministarstvom i Vladom rekao je  Radojević.
U 14, 36 sati prvi automobil prošao je rampu i uputio se prema Baškom Polju i moru. Mirko Perkušić iz Druma sa svojim oldtimerom Mercedesom iz 1950. godine  ušao je u povijest Imotske krajine.

Glavni inženjer izgradnje tunela Ante Filipović je bio ponosan poslom koji je napravio sa svojim suradnicima
- Mislim da je ovaj tunel sa svom potrebnom infrastrukturom jedan od najmodernijih ne samo u Hrvatskoj. I ja i svi radnici koji smo godinama radili na ovom projektu , ponosni smo, riječi su glavnog inženjera  Filipovića.

Načinom otvaranja tunela a posebno naplatom tunelarine nezadovoljni su lokalni političari, svi odreda HDZ-ovci.

-Ova vlast otvara ovako značajan projekt, bez nazočnosti građana Imotske krajine i lokalnih predstavnika vlasti, da bi izbjegli negativne reakcije s obzirom da su svi odreda bili protiv uvođenja tunelarine. Bilo kako bilo, iako to paradoksalno zvuči ovaj tunel je svjetionik za gospodarski razvoj Imotske krajine i šire, riječi su saborskog zastupnika Ante Babića.
-Silno sam razočaran samim činom otvaranja tunela, bez prethodne objave ljudima lokalne i regionalne samouprave. Bio je red, pristojnost da se obavijesti župan, gradonačelnik Imotskog, načelnici općina iz Imotske krajine i Makarskog primorja, građani jer tunel sveti Ilija nije politika, on je otvor u bolje sutra naroda s obje strane Biokove, riječi su župana Zlatka Ževrnje.

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++++

Tunel sveti Ilija dugačak je 4,2 kilometra ,prema moru ima nagib od 125 metara,opremljen je sofisticiranom opremom.Ograničenje brzine u tunelu je 80 km na sat. Na naplatnoj stanici Biokovo sa sjeverne strane je praktički i izlaz i ulaz u tunel. Ona služi za naplatu tunelarine u oba pravca tako da s južne strane tunela nema nikakve rampe ili uređaja.Vrijednost radova popela se prema neslužbenim podacima na više od 500 milijuna kuna bez PDV-A .Vozači koji nemaju ENC plaćaju u jednom pravcu 20 kuna ali korištenjem ENC uređja cijena prolaska pada do podnošljivih 7 i pol kuna . Može se plaćati u kovanicama, ili papirnatim novčanicama. Prema tvrdnjama HAC- ovih stručnjaka naplatna rampa Biokovo najmodernija je uz Hrvatskoj. Iz Baške Vode primjera radi ,novim rotorom na Jadranskoj magistrali,te brzom četverotračnom prometnicom do tunela,te kroz sami tunel, u Zagvozd se stiže za pet do sedam minuta,a u Imotski za dvadeset minuta.

 

 

Odgođeno otvaranje tunela Sveti Ilija!

 

 

Prema informacijama kojima raspolažemo, tunel Sv. Ilija sigurno neće biti otvoren 1.srpnja kako se dosad najavljivalo. Nitko od odgovornih u HAC-u niti u Hidroelektri Niskogradnji koja je izvođač radova nije želio službeno potvrditi novi datum puštanja u promet. Razlog odgodi su građevinski radovi koji još uvijek traju. Premda su aktivnosti intenzivirane početkom tjedna, južni portal još uvijek nije završen kao ni spojna cesta Rastovac – sjeverni portal tunela. Otežavajuća okolnost su i radovi na Jadranskoj magistrali na kojoj se, zbog početka turističke sezone već stvaraju kilometarske kolone. Prema grubim procjenama, tunel bi mogao biti otvoren tek u kolovozu.

Objavljeno 9.6.2013.

_______________________________

 

18.4.2013. Preneseno iz Slobodne Dalmacije

Zajednički glas Imotske krajine i

Makarskog primorja

"Tražimo ukidanje cestarine kroz tunel svetog Ilije ili idemo u prosvjed!"

 

 

 

 

U prvom redu, moramo naglasiti da sve ovo što poduzimamo u uvjeravanju Vlade i Ministarstva prometa oko najavljene naplate tunelarine za prolaz tunelom “Sv. Ilija” nije ni u kakvoj vezi s predstojećim lokalnim izborima, a niti je to naša predizborna kampanja, a najmanje politikantstvo, kako nam to žele spočitavati gospoda iz Zagreba.

Dapače, oni su najavljenom naplatom od 20 kuna za prolaz sami otvorili tu osjetljivu temu, a mi smo, nakon što nas je podržao golemi broj naših građana, krenuli u razuvjeravanje jer time čine štetu stanovnicima Zabiokovlja i Imotske krajine, a podjednako i građanima Makarskog primorja. Stoga smo jedinstveni u tome da Vlada i resorno ministarstvo još jednom preispitaju svoju odluku i odustanu od naplate tunelarine, jer u suprotnom će zakočiti brži i kvalitetniji razvoj s obiju strana Biokova.

Uzvratit će prosvjedom

Ako i nadalje ustraju u naplati tunelarine, organizirat ćemo prosvjed na još uvijek nedovršenom rotoru na Jadranskoj magistrali s južne strane tunela, i to odmah nakon lokalnih izbora.

Sažetak je to zajedničkog sastanka koordinacije čelnih ljudi Grada Makarske i općina Makarskog primorja s južne, te čelnih ljudi imotskih općina i Grada Imotskog sa sjeverne strane Biokova, održanog u četvrtak u Zagvozdu. Sastanku je bio nazočan i Zlatko Ževrnja, kandidat za župana iz redova HDZ-a. On je najavljenu naplatu nazvao deplasiranom, jer je i podizanje cestarine na autocesti značajno smanjilo broj vozila.

- Tunel “Sv. Ilija” je tunel razvoja, kako Imotske krajine, tako i Makarskog primorja, a najavljenom naplatom tunelarine Vlada je povukla ručnu kočnicu, kako bi ove krajeve, svjesno ili nesvjesno, zaustavila u bržem razvoju. Time se usporava razvoj s obiju strana Biokova, a da ne spominjem brzinu protoka ljudi i robe, istaknuo je Ževrnja.

Punu podršku slobodnom prolazu tunelom, bez naplate tunelarine, ali i podršku zajedničkom prosvjedu stanovnika Makarskog primorja i Imotske krajine, dali su i gradonačelnici Makarske i Imotskog, Marko Ožić Bebek i Ante Đuzel, dok je načelnik općine Baška Voda Joško Roščić, osim toga, i vrlo sumnjičav u pogledu najavljenoga roka otvaranja tunela, opravdavajući to vrlo lošim tempom radova s južne strane Biokova.

Domaćin skupu, načelnik općine Zagvozd Miroslav Gaće, poručio je Vladi i Ministarstvu prometa da odluče naplaćivati tunelarine i prometovanje mostovima i brzim cestama u puno razvijenijim sjevernim krajevima Hrvatske, a ne za svoje plaće uzimati od siromašnoga naroda Dalmatinske zagore..

Braco Ćosić

 

 

 

 

Što o najavi naplate tunelarine kažu drugi

Najavljena naplata tunelarine kroz tunel Sv. Ilija čije je otvaranje najavljeno za mjesec dana, izazvala je reakcije načelnika općina Imotske krajine Prološca, Runovića, Zmijavaca, Podbablja, Zagvozda, Lokvičića, Lovreća Ciste Provo te Grada Imotskog i Općine Baške Vode. Problem i nesvrsishodnost naplate tunelarine prošlog utorka je za vrijeme trajanja aktualnog sata sjednice skupštine Županije splitsko-dalmatinske iznio Ante Nosić, županijski vijećnik HDZ-a iz Imotskog. Naime, kako stoji na službenoj web stranici Županije, Nosić je ministru pomorstva, prometa i infrastrukture Siniši Hajdašu Dončiću poručio da prijedlog o naplati tunelarine sigurno neće proći. Istog mišljenja su i imotski gradonačelnik Ante Đuzel te baškovoški načelnik Josko Roščić koji su prije dva tjedna na adresu Ministarstva odaslali protestna pisma kojim traže ukidanje tunelarine kroz Sv. Iliju. Kako je na sjednici Županijske skupštine kazao Nosić, ukoliko se prolaz tunelom bude naplaćivao, tunel će zjapiti prazan. - Ulaskom u EU imat ćemo veliko tržište na raspolaganju, pa bi možda tunel dobro poslužio kao uzgajalište šampinjona, kazao je Nosić na sjednici, a isto je potvrdio i za Kroniku. - Naplata tunelarine je destimulativna za turiste i za mještane Imotske krajine i Makarske rivijere pa čelne ljude Ministarstva treba zapitati koji su razlozi odluke o naplati tunelarine te zašto su odlučili odvratiti vozače da ne voze tunelom, kazao nam je Nosić koji je nadodao da prilikom vožnje od Imotskog do Dubaca i nije tako velika razlika u kilometraži jer će vozači umjesto tunelom, zaobilaznom cestom voziti oko 20 minuta duže te je, kako kaže, siguran da ni turistima neće biti svejedno dati pet eura za prolaz kroz tunel. S Nosićem se slaže i baškovoški načelnik Josko Roščić koji je apelirao i na što brži završetak radova na magistrali u Baškoj Vodi. Kako kaže Roščić, 40 kuna koliko će iznositi cijena tunelarine u oba smjera, posebno nije dobro za stanovnike Imotske krajine koji će u mjesta na Rivijeri ljeti dolaziti prodavati svoje autohtone proizvode jer će na ovaj način više potrošiti nego li zaraditi. - Tunel neće imati nikakve svrhe jer je cilj gradnje tunela bio povezati Zabiokovlje i Rivijeru te oživjeti turističke potencijale Biokova. Očito je da u Hrvatskim autocestama vlada veliki nered jer nitko do sada nije iznio ukupni trošak gradnje tunela i pristupne ceste. Projekti su se mijenjali u par navrata i gradnja se odvijala u više etapa, i na kraju nam dođe i naplata tunelarine, kazao je Roščić. Potpisivanju peticije protiv naplate tunelarine pridružila se i Općina Brela čije je Općinsko vijeće na posljednjoj sjednici usvojilo zaključak da će se protestno pismo na adresu Ministarstva odaslati ukoliko se uistinu donese odluka o naplati tunelarine. 

 

ANTE ĐUZEL, GRADONAČELNIK IMOTSKOG

Tunel se odmah može zatvoriti''

  • U ime Grada Imotskog, prije 15 dana sam Ministarstvu pomorstva, prometa i infrastrukture zajedno sa osam načelnika Imotske krajine poslao peticiju za ukidanjem naplate tunelarine kroz tunel Sv.Ilija. Naplatom tunelarine, tunel se odmah može zatvoriti jer će rijetko koji vozač iz Imotskog izdvojiti toliki novac da bi došao do Baške Vode.

  • Objavila: Makarska kronika 4.4.2013.

 

 

1.2.2012.

FALI NOVCA I VRIMENA U srpnju se kroz Biokovo neće na more

Kada bi u nekoliko sljedećih dana, ili u najgorem slučaju za mjesec dana, započeli najintenzivniji radovi na konačnom završetku izgradnje Tunela “Sveti Ilija” kroz Biokovo, a to znači početak izgradnje južnih pristupnih prometnica, opremanje tunela, sanacija podzemnih špilja u servisnoj cijevi te uređenje sjeverne pristupne prometnice - svi radovi bi se fizički mogli završiti do kraja ove kalendarske godine.

Uvjet tome je da svi ti radovi budu i financijski pokriveni. Ovo je procjena stručnjaka koji su uključeni u radovima na tunelu od samih početaka.

- Nemojte pisati naša imena i prezimena, jer kada smo upozoravali da se nastave neki radovi, da se svaki danom gubi ako se ne radi, nije nas nitko slušao. I sada za kompletan završetak treba oko 270 milijuna kuna, a prema našim saznanjima HAC raspolaže sa 190 milijuna kuna. Tko će osigurati ostatak od 80 milijuna? - pitaju se neki stručnjaci.

Prema tome, najavljeni završetak tunela i njegovo svečano otvaranje koje je, prema našim informacijama, trebalo biti prvoga dana srpnja ove godine, čista je utopija.

Iz zagrebačke “Hidroelektre–niskogradnje”, točnije iz samoga čelništva te tvrtke, doznajemo da “Hidroelektra” može završiti radove i na pristupnoj cesti sa sjeverne strane do sredine ove godine.

Problem će biti servisna cijev tunela i sanacija podzemnih špilja i odrona, koji su se pokazali prilikom građenja. Treba izabrati izvođača, rok žalbi i tek onda uvođenje u posao. Za sve to treba vremena.

Problemi s južne strane

Slična situacija je i s južnom pristupnom prometnicom u dužini od oko 1880 metara, uključujući i izgradnju rotora na Jadranskoj magistrali kod Baškog Polja.

Kada bi se u najboljem slučaju startalo s radovima 1. ožujka, upitno je bi li se taj dio prometnice s kompletnom infrastrukturom - strujom, vodom, odvodnim kanalima - mogao urediti do početka srpnja.

S južne strane ima problema, to je nedvojbeno. No, i pored teškoća radnici “Konstruktora” mogli bi dovršiti sve radove u tunelu do roka koji bi jamčio otvaranje tunela oko početka srpnja.

Treba priznati da smo i u crpljenju informacija za sve ovo nailazili i na dijametralno suprotne procjene stručnjaka involviranih u problematiku izgradnje tunela, posebno kada su u pitanju rokovi.

No, svi se slažu u jednom, da već sada treba osigurati kompletna sredstva za uređenje tunela, a vjeruju da će i tu biti problema.

Ono što još više daje vjetar u leđa investitoru HAC-u, odnosno hrvatskoj Vladi, jest činjenica da bi se nepuštanjem tunela u promet, kako stručnjaci prosuđuju, samo ove godine izgubilo 41,5 milijuna kuna.

- Kao neovisni prometni i građevinski stručnjak, koji je od prvog dana u projektu tunela, odgovorno tvrdim da se rok od 1. srpnja ove godine može ispoštovati. Radovi na sjevernom dijelu već su počeli.

Oni bi mogli biti gotovi do 1. lipnja. Neka u najgorem slučaju radovi s južne strane počnu 1. ožujka i do sredine lipnja mogli bi biti gotovi.

Zagrebački “Dalekovod” dobio je radove na opremanju tunela, pa i tu ne vidim problema. Sanacija kraških kaverni u servisnoj cijevi jest problem, ali ubrzanim radom na izboru izvođača radova i to bi moglo teći bez problema.

Spreman sam ove teze braniti pred svojim kolegama, dakako ako se za sve navedene radove osiguraju novci - riječi su neovisnoga prometnog stručnjaka ing. Ive Peke, koji tvrdi da će se neizgradnjom tunela svake godine izgubiti oko 42 milijuna kuna. Opet nauštrb države.

Sanader ide Milanoviću

I sada su opet sve oči Imoćana, ali i Makarana i Baškovođana, uprte prema Zagrebu.

Gore se kroje financijski programi, odozgo se upravlja. Nije naodmet pripomenuti i izjavu predsjednika države Ive Josipovića, koji je prilikom posjeta tunelu prošle godine izjavio da je tunel kapitalni objekt, kako za Imotsku krajinu tako i za Makarsko primorje, te da je i brzina njegova završetka i brzina početka nekih novih vrijednosti pučanstva s obiju strana Biokova.

Doznajemo da se i župan Ante Sanader ovih dana sprema na sastanak s novim premijerom i da će jedna od tema upravo biti Tunel “Sveti Ilija”. I dok traju sva ova prepucavanja i uvjeravanja, Imoćani i mnogi stanovnici Makarskog primorja nestrpljivi su. I jednima i drugima tunel je izlaz u svijet.

                                                      napisao i snimio Braco Ćosić

*******************************************************


Započeli radovi na izgradnji pristupne prometnice sjeverni portal tunela Sv. Ilija-čvorište Zagvozd

Ponedjeljak, 16 Siječnja 2012

Teški strojevi Hidroelekitre–niskogradnje iz Zagreba započeli su u utorak radove na izgradnji dva kilometra duge pristupne prometnice od sjevernog portala tunela sveti Ilija kroz Biokovo do čvorišta autoceste u Zagvozdu. Bez obzira što je to relativno kratka prometnica ona je zahtjevna i imati će jedan nadvožnjak kod zaseoka Stanići u Rastovcu. Kako su nam kazali u HAC-u riješeni su i posljednji imovinsko-pravni odnosi sa lokalnim stanovništvom koji su i dijelom usporili tempo radova. Uređenje dvotračne prometnice od sjevernog portala do čvorišta Zagvozd, dio je sveobuhvatnog projekta izgradnje i uređenja pristupnih prometnica sa južne i sjeverne strane te uređenja tunela. Do sada su radnici splitskog Konstruktora i Hidroelektra Niskogradnja uredili unutrašnjost tunela, obložili ga betonskim oplatama, a već je dio tunela u dužini od 2700 metara i asfaltiran. Taj projekt vrijedan je 316 milijuna kuna.

Tu spomenimo ulazi i pristupna prometnica s južne strane prema čvorištu na Jadranskoj magistrali kod Baškog polja gdje je planirana izgradnja i velikog rotora. Radovi na južnom dijelu pristupnih prometnica očekuju se počekom ožujka, jer je u tijeku i natječaj za izvođača radova .Županija Splitsko-dalmatinska izradila je projektnu dokumentaciju i pripremila lokacijsku dozvolu. Kako je već i zagrebačka firma Dalekovod dobila posao osvjetljavanja tunela, ozvučenje, postavljanje prometne signalizacije kao i ugradnju ventilacijskih uređaja, vrijedan 205 milijuna kuna, vjeruje se da bi tunel mogao biti u funkciji već sredinom ove godine.

„Ne vidim da će se nešto bitno dogoditi da to ne bude“, rekao nam je izvor iz Haca, posebno stoga što su riješeni imovinsko pravni odnosi, a i vrijeme ide na ruku izvođaču radova. Upravo se i mještani Zagvozda posebno oni koji žive  u ulici dr.Franje Tuđmana u samom središtu, pripremaju za novu regulaciju prometa, jer će  za koji dan započeti radovi na postavljanju podzemne električne instalacije od trafostanice kod zaseoka Mlikote snage 110/10 kV, do samog tunela. Zapravo iz te trafostanice strujom će se napajati cijeli sustav tunela, čvorište autoceste  Zagvozd te samo središte Zagvozda. „Da pripremamo se za taj završni čin uređenja tunela i radujemo se da će on po svemu sudeći biti otvoren sredinom ove godine. Neću ni govoriti koliko taj projekt znači za Zagvozd i Imotsku krajinu. Otvara nam to širom vrata razvoja i seoskog turizma ,ali i poslovne zone, da ne govorim o investicijama u kuće za odmor. Od sredine ove godine iz središta u Zagvozdu do mora u Baškom polju trebat će nam nešto  desetak minuta. Također postavljanjem električne instalacije za tunel kroz središte Zagvozda iskoristit ćemo i za postavljenje vodovodne mreže“, riječi su Miroslava Gaće načelnika općine Zagvozd.

******************************************************

Makarska rivijera izlazi iz prometne izolacije: Tunel Sv.Ilija uskoro u prometu

Subota, 07 Siječanj 2012

Tunel Sv. Ilija kroz Biokovo, duži od četiri kilometra, trebao bi biti pušten u promet ove godine. Radovi su lani gotovo stali zbog manjka novca i imovinskopravnih sporova sa sjeverne, imotske strane, no čini se da su nesuglasice riješene i da se radnici vraćaju na gradilište.


I s južne, makarske, strane radovi su pri kraju. Sjeverna je odavno gotova. Polovica tunela već je asfaltirana. U Baškoj Vodi nema imovinskopravnih problema, a Županija je dobila lokacijske dozvole za spoj na magistralu.

Nakon dugotrajnih prijepora čini se da je na pomolu nagodba HAC-a s mještanima Rastovca pokraj Zagvozda, koji su sa sjeverne strane zbog, kako kažu, premalo novca mjesecima blokirali radove na pristupnoj cesti prema tunelu.

Potpisani su svi ugovori za završetak radova. HAC će graditi i četverotračne pristupne ceste. Zagrebački Dalekovod dobio je posao na završnom opremanju.

Objavio :HRSVIJET

*************************************************************************

 

3.10.2011.

Mještani Stanića, preko čije zemlje bi trebala proći pristupna prometnica od tunela ‘Sv. Ilija’ do čvorišta autoceste Zagvozd, poručuju HAC-u

PORUKA HAC-u 'Nismo protiv ceste i tunela, ali ne damo zemlju za bagatelu!'

Nismo mi ni protiv tunela ni pristupnih prometnica od njega na autocestu. Još su naši didovi i pradidovi sanjali o tunelu i kako najbliže doći do mora, a sada, kada nam je more na dohvat ruke, da bi bili protiv toga. To je ludost, ali isto tako ne damo da nas čine ludima i da nam na našoj didovini radi tko što hoće. Ponajprije tu prozivamo Hrvatske autoceste jer se ponašaju kao neki gazde.

STANICI I MASLICI-NE PROTIV
Rastovčani su ogorčeni ponašanjem HAC-a koji bi se, uza sve svoje krađe, htio domoći i njihove zemlje bez plaćanja

Nisu uknjiženi

Rezime je ovo razgovora s dijelom mještana zaseoka Stanići u Rastovcu u općini Zagvozd, koji su na neki način prozvani da nisu kooperativni u projektu otkupa zemljišta, preko kojega treba prolaziti pristupna prometnica od Tunela “Sveti Ilija” do čvorišta autoceste Zagvozd. Zbog toga iz HAC-a predviđaju da bi moglo doći do određenih zastoja u izgradnji te prometnice, a u konačnici i do produženja rokova otvaranja tunela.

- Mi smo spremni ljudima iz Rastovca po istim kriterijima isplatiti naknadu za njihovo zemljište, kao i drugima. Treba sagledati i činjenicu da su oni u posjedu toga zemljišta, ali nisu uknjiženi u vlasničke listove - govore nam iz HAC-a.

- Taj HAC nam je učinio veliku štetu - kažu Frane, Stipe i Mirko Stanić te Stipe Maslić, preko čijih parcela prolazi spomenuta prometnica. Najprije su nam izigrali cili Zagvozd i naše branitelje. Od 120 ili nešto više radnih mista na poslovima održavanja autoceste i naplate primili su samo neznatan broj naših ljudi.

Neki naši sumještani davali su im zemljište bez naknade, a sada hoće i naše za bagatelu. Istina, mi smo u postupku uknjižbe naših parcela i da sve bude po zakonu, ali ne damo za bagatelu. Ako se nekomu masno plaćalo, neka se nama plati po važećem cjeniku i mi nemamo ništa protiv. Osim toga HAC-ovi strojevi su nam uništili put koji smo gradili prema Biokovi.

Privatno zemljište

Došli sa strojevima i uništili. Još 30. lipnja trebali su nas zvati na konačan dogovor i opet ništa i sada nas putem novina prozivaju da smo mi protiv ceste i tunela. Mi nismo protiv, ali naših 50 tisuća kvadrata će netko platit - kažu naši sugovornici.

Neki od njih već su na svoje posjede postavili i table upozorenja na kojima piše “Odbij”, Privatno zemljište i slično.

Rastovčani spominju i činjenicu da ih uknjižba zemljišta također košta dosta novca, a na primjedbe da su se tek sada sjetili legalizirati zemljište koje im nije ništa značilo prije desetak i više godina odgovaraju:

- Tunel će ovdje donijeti nešto novo, zašto bi se naša djeca trebala iseljavati i odlaziti u tuđinu na rad kao što smo mi odlazili. Neka ostanu ovdje na svojoj očevini, bit će im kruha. On je, uostalom, slađi, pa makar ga i manje bilo. A HAC neka se zamisli nad svojim aferama i poručite im da će nam platiti naše zemljište, jer su to dužni učiniti. Mi želimo tunel i prometnicu već sutra ako je moguće, ali ne da nam se nameću neki njihovi zakoni - odlučni su mještani Rastovca.

Piše i snimio Braco Ćosić

20.5.2011.

RADI SE Tunel ‘Sveti Ilija’ uskoro će dobiti struju i vodu

Ulaz u tunel ‘Sveti Ilija’ sa zabiokovske strane 

Hrvatske su autoceste, nakon uspješno riješenih imovinsko-pravnih odnosa, počele s pripremnim radovima na izgradnji pristupne prometnice za sjeverni portal tunela “Sveti Ilija” kroz Biokovo. Kako doznajemo, s istočne strane tunela već je u tijeku sječa šume i trasiranje buduće prometnice koja će se spajati s čvorištem autoceste, a prolazi pokraj Zagvozda.

Također se sljedećih dana očekuje i raspisivanje natječaja za gradnju novih trafostanica i ugradnju podzemnih vodova kako bi se cijeli kompleks tunela kvalitetno opskrbio električnom energijom, a postavljaju se i vodovodne cijevi od vodospremišta iznad zaseoka Mlikote i Tomičići prema tunelu.

Što se, pak, tiče radova u tunelu, iz HAC-a doznajemo da su svi veći radovi na uređenju tunela, koje su obavljali radnici “Hidroelektre niskogradnje”, pri kraju. Posla najviše imaju radnici “Konstruktora” koji su zaduženi za izgradnju južnog dijela tunela.

Južni portal čeka dozvole, radovi ostavljeni za jesen

Raspisani su i natječaji za sanaciju i premošćivanje triju kraških provalija koje su se ispriječile u servisnoj cijevi sa zapadne strane glavne tunelske cijevi. I dok se intenziviraju radovi na sjevernom portalu, osobito na pristupnim prometnicama, s južne strane takvi će poslovi, po svoj prilici, biti ostavljeni za jesen.

Čekaju se sve potrebne dozvole i projekti za pristupne prometnice od južnog portala do spoja s Jadranskom magistralom pokraj Baškog Polja.

Sve u svemu, tunel “Sveti Ilija”, zajedno s pristupnim prometnicama, morao bi biti gotov sredinom sljedeće godine, iako su Imoćani i ostali stanovnici Zabiokovlja te velikog dijela Makarskog primorja to očekivali barem do početka parlamentarnih izbora, znači krajem ove godine.

TEKST I SNIMKE Braco Ćosić

05.01.2011.

Splitski URBOS izradio idejni projekt za promtenicu od magistrale do Basta

PUT KROZ BIOKOVO Do Tunela ‘Sv. Ilija’ novom pristupnom cestom

Kada za nešto više od godine dana bude upriličeno službeno otvaranje Tunela “Sv. Ilija”, do Basta će se voziti novom prilaznom cestom s Magistrale. Idejni projekt splitski URBOS je upravo izradio i bit će uskoro izložen na javnoj raspravi.

Budući da je cijena nove varijante prometnog rješenja 25 milijuna kuna umjesto prijašnjih prijedloga „teških“ 250 milijuna eura, to je za vjerovati da će država i Hrvatske ceste naći snage da je izgrade.

U novom projektu nestalo je skupog vijadukta dugog 640 metara na visini od 50 metara. U novom rješenju zapravo će se proširiti postojeća spojna cesta od Jadranske magistrale do Basta.

Uredit će se dva raskrižja, za Bast i za Topiće, odnosno zonu male privrede u tome selu. Od ukupno sadašnjih 1900 metara dužine ceste od Magistrale do portala, rekonstruirat će se 1200 metara. Križanje s jadranskom cestom regulirat će se u okviru postojećeg raskrižja.

- Očekujemo dobivanje građevinske dozvole do konca veljače, tako da će se rekonstrukcija moći započeti da bi se za godinu dana završila. Sve faze do izgradnje proći će propisanu zakonsku proceduru, uključujući javni uvid. Važno je da će se proširenje izvoditi na državnom zemljištu, a ne na privatnim maslinicima, što olakšava posao i skraćuje sređivanje dokumentacije.

Da je prije bilo sluha da se u takav jedan posao mora uključiti jedinica lokalne samouprave na čijem se području namjeravaju graditi vrlo značajni i zahtjevni projekti, već je sve do sada moglo biti završeno – kazao je Joško Roščić, načelnik Baške Vode.

Također i radovi na tunelu idu prema predviđenom planu gradnje. Izvođači su sada na kolektivnom godišnjem odmoru, pa u Bastu vlada zatišje. Međutim, doznajemo da je posljednjih stotinu metara tunela probijeno.

Zbog problema s kamenolom Bast tunel se nije mogao početi probijati na predviđenome mjestu za južni portal. Svi betonski radovi u cijevi bit će završeni do kraja veljače, a sa sjeverne strane je već stavljen jedan sloj asfalta. Također su postavljene i potrebne instalacije.

 

Objavila : Slobodna Dalmacija

18.3.2010.

Kalmeta: Radovi u tunelu Sveti Ilija bit će nastavljeni - do Ploča 2012.


CROPIX

Boravak ministra Božidara Kalmete u Splitu iskoristili smo za postaviti pitanje koje najviše mući Imoćane – hoće li se nastaviti radovi na tunelu kroz Biokovo?

- Radovi u tunelu Sveti Ilija će biti nastavljeni, osigurana su sredstva, 80 milijuna kuna, za dovršenje betonske obloge, kazao je ministar, zahvalivši se splitskom županu Anti Sanaderu na pomoći, kako moralnoj tako i - financijskoj.

Ustvrdio je i kako radovi na dionici Dalmatine od Ravče k Pločama nisu obustavljeni, već – usporeni.

Rad na projektu je prolongiran, ali je osigurano u proračunu 520 milijuna kuna za njega, potpisan je ankes ugovora i Hrvatske su mu auto-ceste obećale kako će do kraja ovog tjedna započeti radovi.

- Gotovo je sigurno da će dionica do Ploča biti gotova do 2012. godine, ustvrdio je Kalmeta.

Objavila: Slobodna Dalmacija

27.2.2010.

Obavijest-Turistička agencija «Seoska Dalmacija»

 

Putem mail-a primili smo ovu obavijest od gospodina Branka Ivkošića  na našu adresu  koju ovim putem prenosimo u cijelosti.

OBAVIJEST

U životu svakog naroda, države, kraja, postoje sudbonosni događaji i trenutci odluke koji mogu sudbonosno utjecati na budućnost.
U životu Imotske krajine i Zabiokovlja upravo se odvijaju takvi sudbonosni događaji:


- 21. siječnja 2010. godine probijen je tunel Sv. Ilija kroz Biokovo i spojila se Imotska krajina i cijelo Zabiokovlje s morem.
- U proračunu Hrvatske nisu predviđena sredstva za nastavak radova i završenje tunela.
- Cijena konzervacije radova u tunelu odgovara cijeni radova potrebnih za završetak tunela.
- Splitsko-dalmatinska županija predlaže nastavak radova .
- Konačna odluka o sudbini tunela još nije donešena.
Kakve li suprotnosti ili ironije  kad se jednim događajem ostvaruju snovi svih naraštaja Imoćana i stanovnika cijelog Zabiokovlja, a drugom odlukom snovi se nasilno prekidaju pred samo ostvarenje?
Imoćani i ostali stanovnici Zabiokovlja, iseljeni Imoćani i potomci njihovih naraštaja ne smiju to  dopustiti radi:
-       Svojih stoljetnih snova.
-       -Radi svoje budućnosti i budućnosti svoje djece.
-       - Povratka iseljenih.
-       - Razvoja seoskog turizma.
Domovina Hrvatska, Sabor i Vlada dužni su završiti tunel, jer su Imoćani a i stanovnici cijelog Zabiokovlja to zaslužili:
-       Kroz burnu prošlost naše domovine Imoćani su branili i čuvali i sanjali domovinu Hrvatsku
-       - U Domovinskom ratu Imoćani i ostali stanovnici Zabiokovlja dali su stotine života za domovinu Hrvatsku
-

I ZATO !
Prosvjedujte, odlučno i dostojanstveno! Tražite šta ste zaslužili! Tunel se jednostavno mora završiti!

 

Ovaj program je moj doprinos  razvoju i budućnosti Imotske krajine i cijelog Zabiokovlja.

 


Turistička agencija «Seoska Dalmacija»
      «Agencija za razvoj seoskog turizma zagorske Dalmacije»
   Branko Ivkošić

 

19.2.2010.

Spremni na sve osim raditi

Tunel kroz Biokovo je naš izlaz u svijet, naša jedina nada, budućnost, izlazak iz nerazvijenosti, New Deal a autocesta je naša sudbina, svjetlo na kraju tunela. Ma što sve Imoćani nisu govorili za dva najvažnija infrastrukturna projekta u njihovoj novijoj povijesti koji su danas realnost. Autocesta je došla do Zagvozda s njom je Imotskom širom otvorena srednja i sjeverna Hrvatska, tunel je probijen i on će najvjerojatnije  slijedeće godine biti u funkciji. I to je to. Država napravila i jedno i drugo. A što su napravili Imoćani? Ništa.! I više od toga a to je da još stoje i tapkaju na mjestu, valjda čekajući  da im opet netko upre u kola.  Država više nema toliko novca i trebamo nešto počet i sam  raditi. Sada kada su sve jedinice lokalne samouprave na području Imotske krajine zgotovile projekte vodovodne mreže, opskrbe električnom energijom, telefonije,lokalne prometnice, gdje su se asfaltirale i nekadašnje kozje staze, e sada bi bilo krajnje vrijeme da se svi uhvate za jedan štap i počnu nešto raditi za bolju budućnost  svih građana Imotske krajine.

Naime, praktički ni prstom se nije mrdnulo u realizaciji poduzetničke zone, negdje u blizini autoceste i tunela, koja nema alternative. Zanimljivo, skoro svaka općina i grad u svojim planovima razvoja apostrofirali su poduzetničku zonu. Tek neke su uokvirile to i u prostorne planove. No onu najvažniju i , mislimo, jedinu realnu za ostvarenje , na području općine Zagvozd, nema još nadaleko u prostornom planu, da ne govorimo o početku otkupa zemljišta ili počecima izgradnje infrastrukture. Ma zamislite, čak je i Županija utemeljila stručnu ekipu koja će biti na usluzi Imoćanima, posebno Zagvozđanima za pripremu izgradnje poslovne zone, za koju  stručnjaci tvrde da bi s obzirom na ozbiljne potrebe brojnih poduzetnika s Makarskog primorja ali i susjednih hercegovačkih mjesta,Tomislavgrada, Posušja, Gruda bila čak kao pola one u Dugopolju i zapošljavala više od 500 ljudi. No nje nigdje nema uz prostornom planu općine Zagvozd. Druga priča koja će itekako otegnuti možda i godinama realizaciju poslovne zone, svakako je otkup zemljišta. Mnogi građani Zagvozda i ne samo oni, svojataju svaku stopu zemljišta i na Golom brdu i na svakoj iole atraktivnoj lokaciji u blizini tunela. A prema podacima s kojima raspolažemo više od pedeset posto njih nisu vlasnici toga zemljišta,već su godinama u posjedu.Tko će se i kada uknjižiti na to zemljište,kada će se dobiti vlasnički listovi, kada će se zemljište otkupiti. Onda još jedan problem. Ljudi već sada precjenjuju zemljište tražeći čak 20 eura za kvadrat, gologa krša. Primjerice u poslovnoj zoni  u Zadvarju plaća se kvadrat 5 eura. I sada kada se sve ovo zbroji i oduzme, što će nam i tunel i autocesta, kada od njih Imoćani ( zbog svoje nesposobnosti )nemaju koristiti. Kada se k tome nabaci i ajme majko loša prometnica samog grada i graničnih prijelaza sa autocestom, dolazimo do zaključka da će proteći još dosta vode u Vrljikom dok Imoćani počnu koristiti blagodati autoceste i tunela.

Objavio : Radio Imotski

Comments: 0

  • loading

17.2.2010.

 

Nastavljeni radovi na tunelu kroz Biokovo

 

Radovi na tunelu Sveti Ilija kroz Biokovo se nastavljaju. Barem je to vidljivo iz aktivnosti s jedne i druge strane gradilišta, sa sjeverne, imotske, i one južne, primorske. Radnici “Konstruktora” i “Hidroelektre” ulaze i izlaze iz tunela, rade se betonske obloge i tunel svakim danom dobiva svoje zadane konture. Pitanje je kakvim se tempom to radi, treba li on biti brži, ali, svejedno, radovi nisu stali. Niti će, barem za sada, uvjerava izvor blizak izvođaču radova.

– Ako se na vrijeme ne pripremimo, biokovski tunel Sv. Ilija donijet će same rizike i probleme u turizmu Makarskog primorja. Već danas imamo nekontrolirani priljev kupača, na plažama je tolika gužva da je ozbiljno zaprijetila kvaliteti turizma. Molimo vas, poduprite plan razvoja zajedničke destinacije Makarskog primorja i Zabiokovlja, jer nam je tunel otvorio novu jedinstvenu turističku destinaciju spajanjem sjeverne s primorskom stranom, koja mora imati zajednički plan upravljanja – Mate Divić, poznati turistički djelatnik i vlasnik baškovoškog hotela “Baccus”, s četiri zvjezdice, kazao je predsjedniku Ivi Josipoviću prigodom nedavnog posjeta Baškoj Vodi.

Predsjednik se zainteresirao za prijedlog i zamolio pisano obrazloženje.

– Premda svi živimo od turizma, na njegovu budućnost se vrlo malo polaže. Izgradnja tunela donijet će neke nove turističke tokove. Znamo da će se povećati promet, a već sada imamo nesnosnu gužvu automobila, popraćenu teškoćama s parkiranjem – upozorio je Divić.

Nova obogaćena destinacija

– Intenzivirat će se izgradnja s obje stane Biokova. Ako bude bez vizije o turističkoj kvaliteti, kakvu želimo graditi, onda nam je turistička budućnost neizvjesna i u primorskoj i u zabiokovskoj strani. S novim zabiokovskim prostorom, koji je sada od mora udaljen svega osam minuta vožnje, otvaraju se fantastične mogućnosti stvaranja nove obogaćene destinacije, koja osmišljenim planom i dobrom upravljačkom snagom provođenja, vrlo lako može ovaj kraj izdići u najbolju turističku kvalitetu u nas – rekao je Divić.

Država mora nametnuti razvojne planove, koje će na temelju međunarodnog natječaja povjeriti najboljim svjetskim konzultantskim tvrtkama da ga izrade u suglasju s lokalnom samoupravom. I onda kontrolirati lokalne vlasti da ga se u provođenju drže kao Biblije. Moramo iskoristiti komparativne prednosti, seoska gospodarstva u Zabiokovlju, da se ne dogodi gradnja 20 tisuća apartmana, a nestajanje autohtonog ambijenta i ponude, po čemu imamo preduvjete postati prvorazredna turistička destinacija, naglašava Mate Divić.

Objavila: Slobodna Dalmacija

Tunel kroz Biokovo,hoće li se radovi prekinuti ?
Tunel kroz Biokovo,hoće li se radovi prekinuti ?

Srijeda, 21.10.2009

 

Građevinski stručnjaci - Troškovi prekida radova na tunelu bili bi veći od njegova završetka

 

 

Poput  groma iz vedra neba odjeknuli su Imotskom krajinom novinarski napisi i neslužbena govorkanja iz Zagreba o mogućem obustavljanju radova na tunelu sveti Ilija kroz Biokovo. Invenstitor projekta Hrvatske autoceste će zasigurno maksimalno kresati zacrtane projekte poput autoceste,mosta Pelješac –kopno,pa se u toj cijeloj priči našao i tunel sveti Ilija. Predizborni govori bivšeg premijera Sanadera po Imotskoj i Vrgoračkoj krajini, posebno su bili  garnirani s tunelom. Čak što više nijedan projekt nije toliko apostrofiran kao taj i ni u snu tada nije dolazilo u pitanje njegov završetak. No otišao Sanader, otišla i obećanja,u međuvremenu došla i kriza i sada su sve realnije opcije odgode radova.


REAKCIJE


Reakcije Imoćana su različite. Dakako da govor srca nadjačava mozak i to je svakako i realnost s obzirom na činjenicu s koliko je oduševljenja kod  Imotskog puka primljen početak proboja tunela.

- To bi bilo ravno katastrofi. Pa to je jedina državna invensticija koja je dana Imotskoj krajini i koja ima realne izglede da se povrati na stotine načina. Ne mogu vjerovati ni sada da će se radovi prekinuti jer Bog zna kada će se opet nastaviti. Ne želim o tome niti razmišljati, riječi su Boženka Dedića bivšeg načelnika općine Zagvozd i jednog od sudionika ekipe koja je osmišljala početak izgradnje tunela.

-Neka novine pišu i neka govore ali ja sam duboko uvjeren i za to imam i pouzdane informacije da će se svi projekti HAC-a, kresati, osim tunela sveti Ilija kroz Biokovo. On ide do kraja, riječi su Ljube Grepe, oca tunela, kako ga nazivaju brojni stanovnici Zabiokovlja.

-Mislim da je realnost trenutačna obustava radova na tunelu. Ako je zaustavljena izgradnja  toliko važne autoceste, zašto bi tunel bio iznimka. Ako smo toliko godina čekali, neće nas vrag odnijeti još  za dvije-tri godine,razmišlja Svetimir Mrkonjić direktor radio postaje Imotski.


-Velika bi šteta bila da se tunel ne završi, ne samo za pučanstvo moje općine već i cijele Imotske krajine ali i Makarskog primorja. Osobno znadem da se mnogi poduzetnici iz Makarskog primorja pripremaju za invensticije s druge strane Biokova i tunel je tu žila kucavica. Šteta, velika šteta ako se radovi obustave , veli načelnik općine Podbablje Tonći Vuksan.


ŠTO KAŽE STRUKA I STANJE NA TERENU


Radnici Hidroelektre-niskogradnje normalno nastavljaju radove u tunelu. Oni su probili svoj dio tunela i stali na 2300-tom metru. Čeka se dolazak Konstruktorovih bušilica s južne strane Biokova kako bi se tunel probio. Oni imaju još oko 330 metara i po svemu sudeći do Božića bi se tunel probio. Sa sjeverne strane već punih 700 metara postavljena je i hidroizolacija i betonska oplata,  tako da je završeno više od 60 posto radova.

-Dok nam invenstitor a to je HAC ne naredi obustavu radova mi radimo zacrtanim tempom. U fazi je oblaganje tunela i mi ćemo sigurno to izvesti do kraja našega dijela tunela. A to o prestanku radova, možemo samo komentirati da sa stanovišta struke, više bi se izgubilo sredstava obustavom radova, nego nastavkom. Ako se sada ostavi ovakav tunel za godinu dana će to biti narodnim rječnikom rečeno ruševina, riječi su stučnjaka sa sjeverne strane tunela, koji su htjeli ostati anonimni, upravo zbog situacije koja je trenutačno u HAC-u.

Objavio: Radio Imotski

19.10.2009.

 

 

20.10.2009.

Dionica Šestanovac_Zagvozd_Ravča.
Dionica Šestanovac_Zagvozd_Ravča.

Hrvatske autoceste u crvenom: Dubrovnik ostaje bez Dalmatine, prekid i na tunelu Sv. Ilija

 

Zaustavlja se gradnja autoceste Zagreb − Dubrovnik kod Vrgorca, te odustaje od dovršetka tunela ‘Sveti Ilija’ nakon što se probiju tunelske cijevi

 

Zbog prezaduženosti, Hrvatske autoceste neće biti u mogućnosti u idućim godinama dizati nove kredite, a kao glavna posljedica takvog stanja bit će zaustavljanje gradnje autoceste Zagreb − Dubrovnik od Vrgorca do Ploča, te odustajanje od dovršetka tunela “Sveti Ilija” kroz Biokovo nakon što se do kraja ove godine probiju tunelske cijevi.

Tu neslužbenu informaciju dobili smo od izvora bliskih vladajućoj koaliciji, a temelje se na četverogodišnjem planu izgradnje i investicija 2009. − 2012. što ga je Povjerenstvu za ceste nedavno uputio HAC.

Naime, Hrvatske autoceste se prema kriterijima EUROSTAT-a, statističkog ureda Europske unije, smiju zaduživati maksimalno do razine dvostrukih godišnjih prihoda te kompanije. Projekcije HAC-a govore da će ove godine ukupni prihodi biti na razini od oko 2,74 milija rde kuna, a kreditne obveze 1,3 milijarde kuna, iduće godine prihodi bi trebali iznositi oko tri milijarde kuna, a obveze 1,4 milijarde kuna, dok bi 2011. ukupni prihodi iznosili 3,2, a obveze 1,4 milijarde kuna.

To znači da bi bilo kakvo veće zaduženje HAC-a “probilo“ zaduženje iznad dvostrukih prihoda kompanije, te su u HAC-u zbog toga predvidjeli drastično smanjivanje investicija do 2012. Tako bi s 3,6 milijardi kuna investicija u ovoj godini, ta stavka u 2010. pala na 1,3 milijarde kuna, u 2011. na 850 milijuna kuna, a u 2011. na samo 400 milijuna kuna.

Kako smo neslužbeno doznali, HAC od Vlade traži da na sebe preuzme dio njegovih kreditnih obveza kako bi se ta tvrtka mogla zadužiti za nove investicije.
Šuker bez odgovora.

 

No Ivan Šuker, ministar financija, rekao nam je kako ne zna za sadržaj novog plana izgradnje HAC-a, te da stoga ne može komentirati ni mogućnost Vladina preuzimanja dijela HAC-ovih kreditnih obveza.

Od većih infrastrukturnih projekata, HAC bi morao odustati i od izgradnje autoceste Zagreb − Sisak, a radovi bi prestali kod Velike Gorice, te bi se odustalo i od izgradnje mosta na Dravi na koridoru 5c, odnosno autocesti Osijek − mađarska granica.

Odustajanje od gradnje autoceste Zagreb − Dubrovnik kod Vrgorca i dovršetka tunela “Sveti Ilija” HAC ne bi trebalo stajati ništa više od plaćanja radova koji će biti izvedeni, jer novi poslovi nisu ugovarani. Međutim, odustajanje od ugovorenih, a neizvedenih radova na autocesti Zagreb − Sisak i mosta na Dravi rezultiralo bi nadoknađivanjem svih troškova koje su izvođači već imali do zaustavljanja radova, te plaćanjem osiguranja i zaštite, odnosno konzerviranja radova.

Postoji i mogućnost da ti izvođači tuže HAC zbog raskida ugovora na ime neostvarene dobiti, no u HAC-u su do sada na takvu mogućnost odgovarali tvrdnjom kako izvođači radova nemaju pravna uporišta za takve tužbe.

Ministar Kalmeta nije htio komentirati zaustavljanje radova i uputio nas je da službeni stav tražimo od HAC-a. Marijo Lovrinčević, član Uprave, potvrdio nam je da HAC ima problema s razinom kreditnih obveza i da bi volio da se pronađe model koji bi omogućio nastavak gradnje.

Katastrofa građevinara

Sada se situacija na tržištu donekle promijenila i HAC ima mogućnost pronalaska kreditora, ali zbog prevelike se zaduženosti, na temelju kriterija Eurostata, više uopće ne smije zaduživati.

Ako država ne uskoči kao investitor ili ne preuzme dio kreditnih obveza HAC-a, smanjivanje investiranja u cestovnu infrastrukturu s četiri milijarde kuna godišnje na 400 milijuna kuna u 2011. imat će katastrofalan utjecaj na građevinsku industriju, što će se jako osjetiti i na smanjenom rastu domaćega gospodarstva.

Kamata 9 posto

Struktura prihoda HAC-a omogućuje toj tvrtki da od naknada za gorivo i koncesija za korištenje objekata na autocestama rješava problem “tekućeg održavanja“, dok su za investicije potrebni krediti.

Prvi veći problemi s nalaženjem novih kredita HAC je imao prije četiri mjeseca, kad nije mogao pronaći financijsku instituciju koja bi mu odobrila zajam, a problem je riješen zaduživanjem kod J. P. Morgana uz kamatu od čak devet posto.

Sunovrat

3,6 - milijardi kuna planirane su investicije u 2009.

1,3 - milijarde kuna iznosit će investicije u 2010.

850 - milijuna kuna bit će u blagajni HAC-a 2011.

 

Objavila :Slobodna Dalmacija

20.10.2009.

Comments: 2

  • loading
  • #2

    Mate (Friday, 23 October 2009 05:16)

    Slažem se sa ovima koji kažu da nije isto kad se prekinu
    radovi na tunelu ili drugim građevinskim objektima.Moje je mišljenje
    ako je država u krizi da ne nastavlja sa otvaranjem novih velikih
    radova /iako se kriza ne rješava tako! Ali neću sad o tome/već
    postojeće treba završiti. Kod tunela je složenija stvar zbog moguće
    "korozije" tunelske cijevi. Ponovo dekoroziranje bilo bi izuzetno skupo
    da se tunelska cijev dovede u sadašnje stanje.Kada se ide u realizaciju
    ovakvog proekta njega je potrebno dovesti do kraja. Ukolko se to ne
    dogodi pitanje je dali će ikad biti u funkciji i da li će zbog velikog
    nadsloja tunela biti moguće ući u taj tunel da se dovrši kad bude
    sredstava. Možda za dvadesetak godina bude se bušio novi tunel koji
    će se predpostavljam i završiti.

  • #1

    Ivan (Tuesday, 20 October 2009 11:38)

    Baš dobro ovo sa prekidom radova na tunelu.Dovezemo se sa autom do Rastovca, a onda pješke par kilometara kroz tunel do mora na kupanje.Lipote jedne!

-------------------------------------------------------------------------------

Kako je ovaj graditeljski podhvat opisao Građevinar-list hrvatskih građevinskih inžinjera i tehničara

Tekst možete preuzeti i vidjeti na ovom linku

Adobe Reader /pdf program/ možete preuzeti sa ovog linka